Jest to plan wynikowy z matematyki napisany na podstawie programu Matemaryka 2001. Na pewno będzie przydatny dla nauczycieli szczególnie tych, którzy rozpoczynają pracę. PLAN WYNIKOWY - MATEMATYKA KL. V
„MATEMATYKA 2001” - DKW - 4014 - 37/99
Tytuł modułu |
Nr lek |
Temat |
Wymagania podstawowe |
Wymagania ponadpodstawowe |
|
Uczeń: |
Uczeń: |
|
|
1 |
Lekcja organizacyjna- zapoznanie
z wymaganiami programowymi
w klasie V. |
- zapoznaje się z wymaganiami programowymi w klasie V,
- zna kryteria oceniania,
- zna formy sprawdzania wiedzy,
- poznaje strukturę podręcznika, |
|
|
Wakacje Jurka |
2 |
Doskonalenie rachunku pamięciowego. |
- wykonuje w pamięci cztery podstawowe działania w zakresie 100,
- nazywa liczby w działaniach,
- oblicza niewiadomy składnik, odjemną, odjemnik, czynnik, dzielną
i dzielnik,
- stosuje przemienność i łączność dodawania i mnożenia,
- stosuje własności liczb 0 i 1
w dodawaniu, odejmowaniu, mnoże-niu i dzieleniu, |
- uzupełnia brakujące liczby
w wyrażeniach arytmetycznych, tak, aby otrzymać dany wynik,
|
|
3 |
Algorytmy dodawania i odejmowania liczb naturalnych sposobem pisemnym. |
- dodaje i odejmuje pisemnie dwie wielocyfrowe liczby naturalne,
- czyta i interpretuje dane przedsta-wione w postaci diagramu słupkowe-go, |
- rozwiązuje zadania wielodziała-niowe w rachunku pisemnym,
- odtwarza brakujące cyfry
w działaniach pisemnych,
- dodaje i odejmuje pisemnie trzy wielocyfrowe liczby naturalne, |
|
Jak mnożyli Hindusi? |
4 |
Hinduski sposób mnożenia liczb. Algorytm pisemnego mnożenia liczb naturalnych. |
- poznaje hinduski sposób mnożenia liczb naturalnych,
- zna algorytm pisemnego mnożenia liczb naturalnych,
- mnoży pisemnie dwie wielocyfrowe liczby naturalne, |
- potrafi wymienić wady i zalety hinduskiego sposobu mnożenia liczb naturalnych, |
|
5 |
Algorytm pisemnego dzielenia liczb naturalnych. |
- zna algorytm pisemnego dzielenia liczb naturalnych,
- dzieli pisemnie liczbę naturalną wielocyfrową przez dwucyfrową,
|
- dzieli pisemnie dwie liczby naturalne wielocyfrowe, |
|
6 |
Pisemne mnożenie i dzielenie liczb naturalnych – ćwiczenia. |
- sprawnie mnoży i dzieli pisemnie liczby naturalne, |
|
|
7 |
Kolejność wykonywania działań. |
- wykonuje obliczenia zgodnie
z kolejnością działań,
- stosuje prawa rządzące działaniami,
- oblicza wartość wyrażenia złożonego z kilku działań na liczbach naturalnych pamiętając o kolejności wykonywania działań,
- używa kalkulatora do obliczeń na liczbach naturalnych, |
- wstawia nawiasy i znaki działań tak, aby otrzymać dany wynik,
- sprawnie stosuje poznane prawa działań,
- opisuje wyrażeniem arytmetycz-nym treść zadania tekstowego pamiętając o kolejności działań,
- używa kalkulatora do obliczeń na liczbach naturalnych, planując
i wykonując działania we właści-wej kolejności,
- planuje i wykonuje obliczenia na liczbach naturalnych, pamiętając
o kolejności wykonywania działań,
|
|
|
8 |
Porównywanie ilorazowe- rozwiązywanie zadań tekstowych. |
- rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe,
- stosuje poznane działania w rozwią-zywaniu zadań tekstowych, |
- rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe, w których występuje wiele działań, |
|
Kto zgadnie szybciej? |
9 |
Wielokrotności i dzielniki – przypomnienie wiadomości. |
- rozróżnia pojęcia „dzielnik”
i „wielokrotność”,
- podaje dzielniki i wielokrotności liczb,
- umie wskazać wspólne dzielniki
i wielokrotności dwóch liczb naturalnych,
|
- potrafi uzupełniać zaznaczone cyfry, tak, aby liczba spełniała zadane warunki podzielności
w sytuacjach, gdy rozwiązanie jest niejednoznaczne,
- wskazuje wspólne dzielniki, wielokrotności kilku liczb naturalnych, |
|
10 |
Cechy podzielności przez 3 i 9. |
- zna cechy podzielności przez 3 i 9,
- rozstrzyga, czy liczba naturalna dzieli się przez 3 i 9, |
- buduje skomplikowane liczby wielocyfrowe podzielne przez
3 i 9, |
|
11 |
Cechy podzielności przez 2,4,5,10,25,100 – przypomnienie wiadomości. |
- zna i potrafi zastosować cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 25, 100,
- wskazuje i buduje liczby o poda-nych własnościach (w oparciu o ce-chy podzielności), |
- zna cechy podzielności liczb
i stosuje je do tworzenia liczb podzielnych jednocześnie, przez np.2 i 3,
- potrafi samodzielnie sformułować cechę podzielności liczb np. przez 6,
- rozstrzyga, czy liczba naturalna dzieli się przez liczbę będącą wielokrotnością dwóch podanych liczb, |
|
Liczbowe sito |
12 |
Liczby pierwsze i złożone. |
- podaje przykłady liczb pierwszych
i złożonych,
|
- rozróżnia wielocyfrowe liczby pierwsze i liczby złożone na podstawie cech podzielności liczb naturalnych,
- wie, co to sito Eratostenesa, |
|
13 |
Liczby pierwsze i złożone – rozwiązywanie zadań. |
- rozkłada liczby na czynniki pierwsze i zapisuje rozkład w postaci iloczynu liczb pierwszych, |
- sprawnie rozkłada liczby naturalne na czynniki pierwsze
i zapisuje rozkład za pomocą potęg, |
|
Lech, Czech i Rus. |
14 |
Zapisywanie i odczytywanie liczb dziesiętnych. |
- rozpoznaje ułamki dziesiętne
w zapisie zwykłym,
- odczytuje zapisaną cyframi liczbę dziesiętną,
- zapisuje cyframi zapisaną słownie liczbę dziesiętną,
- stosuje nazwy rzędów ułamkowych w zapisie dziesiętnym,
- zamienia ułamki dziesiętne na zwykłe,
- zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne przez rozszerzanie lub skracanie, |
- zapisuje i odczytuje ułamki
z dużą liczbą miejsc po przecinku,
- przedstawia wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego,
- potrafi zapisać liczbę dziesiętną w postaci sumy rzędów, |
|
15 |
Zaznaczanie liczb dziesiętnych na osi liczbowej. |
- umie zaznaczyć dowolną liczbę dziesiętną na osi liczbowej dobierając odpowiednia jednostkę,
- odczytuje liczbę dziesiętną zaznaczoną na osi, |
- zaznacza na osi dowolne ułamki dziesiętne,
- rozumie własność gęstości liczb wymiernych na osi liczbowej, |
|
16 |
Porównywanie liczb dziesiętnych – ćwiczenia. |
- porównuje dwie liczby dziesiętne
- potrafi uporządkować liczby dziesiętne,
- umie skracać i rozszerzać liczby dziesiętne, |
- umie wykorzystywać porównywanie liczb dziesiętnych
w sytuacjach praktycznych, |
|
Kto ma lepszy refleks? |
17 |
Algorytm dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych sposobem pisemnym. |
- dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci w prostych przykładach,
- dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne pisemnie z zastosowaniem rozszerzania, |
- stosuje wiadomości o dodawaniu i odejmowaniu ułamków dziesiętnych do rozwiązywania prostych równań,
- wstawia znaki działań i nawiasy tak, aby otrzymać ustalony wynik, |
|
18 |
Ćwiczenia w pisemnym dodawaniu i odejmowaniu liczb dziesiętnych. |
- sprawnie dodaje i odejmuje liczby dziesiętne, oblicza niewiadomy składnik, odjemną i odjemnik,
- używa poprawnie kalkulatora do dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych, |
- oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych zgodnie
z kolejnością działań,
|
|
19 |
Dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych – rozwiązywanie zadań tekstowych. |
- stosuje dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych do rozwiązywania typowych zadań tekstowych, |
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z porównywaniem ułamków dziesiętnych,
- rozwiązuje zadania tekstowe na porównywanie różnicowe
i ilorazowe,
- szacuje wyniki działań na liczbach dziesiętnych, |
|
Wędrujący przecinek
|
20 |
Mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych przez 10,100,1000. |
- mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10,100,1000..., |
- potrafi sformułować i zastosować w zadaniach rachunkowych
i tekstowych wniosek o mnożeniu i dzieleniu ułamków dziesiętnych przez 10,100,1000..., |
|
21 |
Mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych przez 10,100,1000 – rozwiązywanie zadań. |
- sprawnie mnoży i dzieli liczby dziesiętne przez potęgi liczby 10, |
- stosuje te działania do zamiany jednostek długości, pola, masy, pieniądza, |
|
22 - 23 |
Trening przed klasówką. |
-przypomina:
działania na liczbach naturalnych, wielokrotności i dzielniki,
cechy podzielności liczb,
dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych, |
|
|
24 |
Praca klasowa nr 1. |
|
|
|
25 |
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
Tajemnice liczb. |
26 |
Figury symetryczne, oś symetrii figury – przypomnienie wiadomości. |
- rozstrzyga, czy dwie narysowane figury są swoimi lustrzanymi odbiciami,
- rozpoznaje wśród nieregularnych „kleksów” figury z osią symetrii,
- uzupełnia rysunki figur, by miały własność symetrii osiowej, |
|
|
27 |
Figury przystające. |
-zna pojęcie figur przystających,
- rozpoznaje figury przystające,
- rysuje figury przystające do danych figur w prostych przypadkach,
|
- rysuje figury przystające do danych figur w trudniejszych przypadkach,
- rozróżnia figury symetryczne względem prostej od figur przystających, |
|
Po drugiej stronie lustra |
28 |
Odcinki i proste na płaszczyźnie. |
- zna pojęcia: prosta, odcinek, półprosta, łamana,
- odróżnia proste od odcinków,
- wie, ile prostych przechodzi przez jeden, dwa, trzy punkty,
- zna jednostki długości w systemie metrycznym,
- potrafi zmierzyć długość odcinka,
|
|
|
29 |
Równoległość i prostopadłość prostych i odcinków. |
- odróżnia proste prostopadłe, proste równoległe,
- wskazuje proste prostopadłe
i równoległe w swoim otoczeniu,
- rysuje odcinek prostopadły lub równoległy do danego odcinka na papierze w kratkę, |
|
|
30 |
Równoległość i prostopadłość – rozwiązywanie zadań. |
- potrafi narysować proste prostopadłe i równoległe na gładkim papierze,
- zna pojęcie odległości dwóch prostych równoległych,
- potrafi obliczyć odległość dwóch prostych równoległych oraz wyznaczyć odległość punktu od prostej, |
- potrafi wykreślić proste prostopadłe i równoległe przy użyciu cyrkla i linijki, |
|
Jeden czy dwa? |
31 |
Kąty, kąt pełny i półpełny, kąty wklęsłe i wypukłe. |
- wskazuje kąty utworzone przez dwie półproste o wspólnym początku,
- nazywa elementy kąta,
- rozpoznaje i nazywa kąt pełny
i półpełny,
- rozpoznaje kąty wklęsłe i wypukłe,
- rysuje i prawidłowo oznacza nazwami literowymi określony kąt, |
- rysuje wszystkie kąty,
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące wskazówek zegara, |
|
32 |
Kąt prosty, ostry i rozwarty. |
- rozpoznaje i nazywa kąty: prosty, ostry, rozwarty, |
|
|
Komu łatwiej trafić w bramkę? |
33 |
Rozwartość kąta, mierzenie rozwartości katów. |
- mierzy dany kąt za pomocą kątomierza, |
|
|
34 |
Rysowanie kątów o danej rozwartości. |
- rysuje kąt o danej mierze, |
|
|
35 |
Kąt i jego rozwartość – rozwiązywanie zadań. |
|
|
|
Stary, ale na chodzie. |
36 |
Kąty przyległe. |
- rozpoznaje kąty przyległe,
|
- wykorzystuje własności kątów przyległych do określenia miar tych kątów na rysunku,
- oblicza rozwartość kąta przyległego do danego kąta, |
|
37 |
Kąty wierzchołkowe i naprzemianległe. |
- rozpoznaje kąty wierzchołkowe
i naprzemianległe,
|
- oblicza rozwartości kątów wykorzystując to, że kąty wierzchołkowe mają takie same rozwartości,
- obliczyć rozwartości kątów korzystając z równości kątów naprzemianległych, |
|
38 |
Kąty – rozwiązywanie zadań. |
- potrafi obliczyć rozwartości kątów, |
- oblicza rozwartości kątów, korzystając z własności kątów przyległych, wierzchołkowych
i naprzemianległych, |
|
Trening przed klasówką |
39 - 40 |
Trening przed klasówką. |
powtarza:
- kąty i ich rodzaje,
- proste prostopadłe i równoległe,
- symetria osiowa, |
|
|
41 |
Praca klasowa nr 2. |
|
|
|
42 |
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
W sezonie czy po? |
43 |
Ułamek zwykły, liczba mieszana – powtórzenie. |
- stosuje pojęcie ułamka zwykłego
w różnych kontekstach,
- prawidłowo posługuje się pojęciami licznika i mianownik ułamka,
- posługuje się pojęciami: ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy, liczba mieszana,
- rozpoznaje ułamki właściwe
i niewłaściwe,
- przedstawia ułamek zwykły
w postaci ilorazu i odwrotnie,
- wyłącza całości z ułamków niewłaściwych,
- zamienia liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, |
- potrafi zilustrować sytuacje problemowe za pomocą ułamków,
- tworzy ułamki o podanych własnościach, |
|
44 |
Dodawanie i odejmowanie ułamków
o takich samych mianownikach – powtórzenie. |
- dodaje ułamki (liczby mieszane)
o jednakowych mianownikach,
- stosuje pojęcie sumy,
- odejmuje ułamki (liczby mieszane) o jednakowych mianownikach,
- stosuje pojęcie różnicy
- umie odjąć ułamek od liczb naturalnych, |
- swobodnie dodaje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach przedstawiając wynik w najprost-szej postaci,
- swobodnie odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianowni-kach przedstawiając wynik
w najprostszej postaci,
|
|
Jaki następny? |
45 - 46 |
Ułamki równe. Skracanie i rozszerzanie ułamków. |
- rozszerza i skraca ułamek zwykły przez podaną liczbę,
- skraca ułamki kolejno przez liczby będące dzielnikami,
- wskazuje i tworzy grupy ułamków równych,
|
- rozszerza i skraca ułamek zwykły do podanego licznika lub mianownika,
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika,
- skraca ułamki przez NWD, |
|
|
47 |
Porównywanie ułamków – powtórzenie. |
- umie porównać ułamki o jednako-wych licznikach i mianownikach,
- porządkuje rosnąco lub malejąco skończony zbiór ułamków wg podanych reguł,
- rozpoznaje ułamki równe,
|
|
|
48 |
Zaznaczanie ułamków na osi liczbowej. |
- zaznacza punkty o współrzędnych ułamkowych na osi liczbowej,
- odczytuje współrzędne zaznaczonych punktów na osi liczbowej,
- przedstawia liczby mieszane na osi liczbowej, |
- przedstawia ułamek niewłaściwy na osi liczbowej,
- dobiera jednostkę i zaznacza na osi ułamki o różnych mianowni-kach,
- znajduje liczbę zawartą między dwiema liczbami na osi, |
|
49 |
Porównywanie ułamków o różnych mianownikach.
|
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika nie koniecznie najmniejszego i porównuje je,
- potrafi porównać ułamki o różnych licznikach lub mianownikach,
- umie porównać i uporządkować ułamki i liczby mieszane, |
-sprawnie porównuje ułamki zwykłe o różnych licznikach
i mianownikach,
- porządkuje rosnąco lub malejąco skończony zbiór ułamków
o różnych mianownikach lub licznikach wg podanych reguł,
- wykorzystuje porównywanie ułamków do rozwiązywania zagadnień z życia codziennego,
|
|
Korzyści z tabliczki mnożenia. |
50 |
Dodawanie i odejmowanie ułamków
o różnych mianownikach. |
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika i oblicza sumę tych ułamków,
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika i oblicza różnicę tych ułamków,
|
|
|
51 |
Dodawanie i odejmowanie liczb mieszanych. |
- dodaje i odejmuje ułamki zwykłe,
|
- uzupełnia liczby w dodawaniu ułamków o różnych mianownikach tak, aby otrzymać żądany wynik,
- uzupełnia liczby w odejmowaniu ułamków o różnych mianownikach tak, aby otrzymać żądany wynik,
- wykonuje działania na „dużych” ułamkach wykorzystując Kalkuta-tor do pomocniczych obliczeń (np. znajdowanie wspólnego miano-wnika ułamków),
- oblicza wartości złożonych wyrażeń arytmetycznych
z wykorzystaniem dodawania
i odejmowania ułamków zwy-kłych, |
|
|
52 |
Dodawanie i odejmowanie ułamków i liczb mieszanych – rozwiązywanie zadań tekstowych. |
- potrafi wykorzystać umiejętność dodawania i odejmowania ułamków do rozwiązywania zadań tekstowych, |
- dodaje ułamki i liczby mieszane o różnych mianownikach,
- odejmuje liczby mieszane
o różnych mianownikach, |
|
Co robi ta maszynka? |
53 |
Maszynki liczbowe- użycie symboli literowych jako skróconej formy zapisu. |
- uzupełnia tabelki zgodnie z ustaloną zasadą,
- odgaduje zależności na podstawie tabelki,
- używa symboli literowych do zapisu zauważonych prawidłowości,
- rozumie znaczenie zapisu wykorzystującego litery, |
- sprawdza działanie maszynki liczbowej układając tabelkę do rysunku przedstawiającego działanie maszynki,
- sprawdza działanie maszynki liczbowej układając tabelkę do opisu działania maszynki, |
|
54 -55 |
Maszynki liczbowe i kompozycje – formułowanie i zapisywanie prawidłowości. |
- słownie wyraża prawidłowości,
- zapisuje zauważone prawidłowości, |
- opisuje działanie prostej maszynki w sposób skrócony,
- dostrzega prawidłowości tkwiące w sekwencjach figur, |
|
Gdzie jest najzimniej? |
56 - 57 |
Liczby ujemne na osi liczbowej. Liczby przeciwne. |
- poprawnie używa terminów: liczba naturalna, dodatnia, ujemna, liczba całkowita,
- zna pojęcie liczby przeciwnej do danej,
- potrafi podać liczbę przeciwną do danej,
- zaznacza liczbę całkowitą na osi liczbowej,
- odczytuje liczbę całkowitą zaznaczoną na osi, |
- dobiera jednostkę na osi liczbowej i zaznacza na niej liczby spełniające podane warunki, |
|
58 |
Porównywanie liczb całkowitych. |
- potrafi porównać dwie liczby całkowite,
- umie uporządkować liczby całkowite malejąco lub rosnąco, |
- porządkuje liczby wymierne malejąco lub rosnąco, |
|
Ile to waży? |
59 |
Rozwiązywanie zadań – zagadek
z wykorzystaniem wagi. |
- oblicza niewiadomą w równaniu na przykładzie wagi,
- zapisuje zagadkę na wadze słownie
i symbolicznie, |
|
|
60 |
Symboliczny zapis sytuacji przedstawionej na wadze. |
- rozwiązuje proste równanie z jedną niewiadomą, pomagając sobie rysunkiem, |
- rozwiązuje równania z jedną niewiadomą bez pomagania sobie rysunkiem,
- potrafi napisać równanie pasujące do narysowanej wagi,
- umie narysować wagę do równania, |
|
|
61 |
Różne sposoby rozwiązywania zadań tekstowych. |
- zna różne metody rozwiązywania zadań tekstowych: metoda prób
i błędów, metoda grafów, równanie,
- potrafi rozwiązać prosta zagadkę za pomocą przynajmniej jednej metody, |
- potrafi rozwiązać zadanie
z treścią każdą z poznanych metod, |
|
Trening przed klasówką |
62 - 63 |
Trening przed klasówką. |
powtarza:
- dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych,
- porównywanie liczb całkowitych, |
|
|
64 |
Praca klasowa nr 3. |
|
|
|
65 |
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
Do czego służą zapałki? |
66 |
Trójkąt różnoboczny, równoramienny
i równoboczny. |
- wyróżnia trójkąty spośród innych wielokątów,
- rozpoznaje trójkąty różnoboczne, równoramienne, równoboczne,
- określa ilość osi symetrii trójkątów,
- prawidłowo rozpoznaje podstawę, ramię trójkąta,
|
|
|
67 |
Rysowanie trójkątów równobocznych
i równoramiennych. |
- potrafi narysować trójkąt różnoboczny, równoramienny, równoboczny,
- prawidłowo rysuje wysokości
w poznanych trójkątach, |
- buduje konstrukcyjnie trójkąt różnoboczny o danych długościach boków,
- buduje konstrukcyjnie trójkąt równoramienny,
- oblicza długość podstawy (ramienia) trójkąta równoramien-nego znając obwód i długość ramienia (podstawy),
- buduje konstrukcyjnie trójkąt równoboczny, |
|
68 |
Rysowanie trójkątów o danych bokach. Warunek trójkąta. |
- zna warunek trójkąta,
- potrafi określić, czy z danych trzech długości boków można zbudować trójkąt, |
- zauważa powtarzające się wzory,
- buduje trójkąty, których boki spełniają podane warunki, |
|
Kto ma lepsze oko? |
69 |
Klasyfikacja trójkątów ze względu na kąty. |
- rozpoznaje trójkąty prostokątne, rozwartokątne i ostrokątne,
- wskazuje przyprostokątne
i przeciwprostokątną w trójkącie prostokątnym,
- prawidłowo rysuje wysokości
w poznanych trójkątach, |
- rysuje trójkąt równoramienny
i różnoboczny tak, aby był jednocześnie ostrokątny, prostokątny lub rozwartokątny,
- określa rodzaj trójkąta ze względu na własności jego boków i miary kątów, |
|
70 - 71 |
Suma kątów w trójkącie. |
- wie, ile jest równa suma kątów dowolnego trójkąta,
- oblicza rozwartość trzeciego kąta trójkąta, znając rozwartości dwóch pozostałych kątów, |
- sprawnie rozwiązuje zadania
z wykorzystaniem kątów wewnętrznych i zewnętrznych trójkąta, |
|
72 - 73 |
Suma kątów w czworokącie. |
- wie, ile jest równa suma kątów dowolnego czworokąta,
- oblicza sumy kątów czworokątów,
- oblicza rozwartość czwartego kąta
w czworokącie, znając rozwartości trzech pozostałych kątów, |
- oblicza kąty czworokąta spełniające określone warunki,
- sprawnie rozwiązuje zadania
z wykorzystaniem kątów wewnętrznych i zewnętrznych czworokąta,
- korzysta z własności kątów naprzemianległych i przyległych, |
|
Kartka, nożyczki i…. |
74 |
Prostokąty. |
- rysuje prostokąt i kwadrat,
- wskazuje i nazywa elementy prostokąta i kwadratu,
- rysuje przekątne prostokąta
i kwadratu
- oblicza obwód prostokąta
i kwadratu,
- opisuje własności prostokąta
i kwadratu,
- określa liczbę osi symetrii prostokąta i kwadratu, |
- rozwiązuje zadania dotyczące obwodu prostokąta i kwadratu wymagające dodatkowych obliczeń,
-rysuje prostokąty i kwadraty mając dane proste, na których leżą przekątne i jeden wierzchołek lub długości przekątnych,
|
|
|
75 |
Równoległoboki. |
- wyróżnia równoległoboki spośród innych czworokątów,
- potrafi narysować równoległobok na kartce w kratkę,
- oblicza obwód równoległoboku mając dane długości jego boków,
- rysuje wysokości równoległoboku,
- określa liczbę osi symetrii równoległoboków,
|
- potrafi zbadać własności boków, przekątnych oraz kątów równoległoboku i wykorzystać je w rozwiązywaniu zadań,
- oblicza bok równoległoboku mając dany jego obwód i drugi bok,
- oblicza boki równoległoboku mając dany jego obwód i związek między bokami, |
|
76 |
Romb i latawiec. |
- oblicza obwód i długość boku rombu,
- oblicza bok rombu o danym obwodzie,
- rysuje romb o danych długościach przekątnych,
- podaje liczbę osi symetrii rombu, latawca, |
- potrafi zbadać własności boków, przekątnych oraz kątów rombu
i wykorzystać je w rozwiązywaniu zadań,
- potrafi zaobserwować własności rombu,
|
|
Pasuje, nie pasuje |
77 |
Trapez i jego własności. |
- wyróżnia trapezy spośród innych czworokątów,
- wyróżnia trapezy równoramienne
i prostokątne spośród innych trapezów,
- oblicza obwód trapezu,
- określa liczbę osi symetrii trapezów, |
- wykorzystuje zaobserwowane własności trapezów do rozwiązywania zadań,
- oblicza miary kątów w trapezach, |
|
|
78 - 79 |
Klasyfikacja czworokątów. |
- wyróżnia spośród innych i nazywa dany czworokąt na podstawie rysunku,
- rysuje czworokąt o podanych własnościach,
- oblicza obwód danego czworokąta, |
- wyróżnia spośród innych
i nazywa dany czworokąt na podstawie opisu własności,
- klasyfikuje czworokąty ze względu na własności boków
i kątów,
- wskazuje linie podziału czworokąta na zadane wielokąty, |
|
80 |
Rysowanie równoległoboku. Zadania. |
-potrafi za pomocą przyrządów geometrycznych narysować równoległobok o danej długości boków oraz o danym kącie, |
|
|
81 |
Klasyfikacja czworokątów – zebranie wiadomości. |
- klasyfikuje poznane czworokąty, |
- grupuje czworokąty zgodnie
z ich własnościami, |
|
Palcem po mapie |
82 |
Odczytywanie położenia obiektów na mapie. Punkt w układzie współrzędnych. |
- zna pojęcie układu współrzędnych
- odczytuje współrzędne, zaznaczonego punktu w układzie współrzędnych, |
- zna terminy: odcięta, rzędna, |
|
83 |
Odczytywanie i zaznaczanie punktów
w układzie współrzędnych. |
- zaznacza w układzie współrzędnych punkt o danych współrzędnych, |
|
|
Trening przed klasówką |
84 - 85 |
Trening przed klasówką. |
Powtarza:
- klasyfikacja trójkątów
i czworokątów. |
|
|
86 |
Praca klasowa nr 4. |
|
|
|
87 |
Poprawa pracy klasowej. |
|
|
|
PLAN WYNIKOWY - MATEMATYKA KL. V
„MATEMATYKA 2001” - SEMESTR II
Tytuł modułu |
Nr lekcji |
Temat |
Wymagania podstawowe |
Wymagania ponadpodstawowe |
Uczeń: |
Uczeń: |
Skarbonka i ja |
88 |
Mnożenie liczb dziesiętnych przez liczby naturalne. |
- pamięciowo i pisemnie mnoży liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną, |
- odtwarza brakujące cyfry
w mnożeniu liczb dziesiętnych przez liczbę naturalną, |
89 |
Dzielenie liczb dziesiętnych przez liczby naturalne. |
- pamięciowo i pisemnie dzieli liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną,
- sprawdza poprawność otrzymane-go wyniku, |
|
90 |
Szczególne przypadki dzielenia liczb dziesiętnych przez liczby naturalne. Rozwiązywanie zadań tekstowych. |
- dzieli liczby dziesiętne przez liczby naturalne sposobem pisemnym (przykłady dzielenia,
w których w ilorazie jest więcej cyfr dziesiętnych niż w dzielnej), |
- rozwiązuje zadania tekstowe
z zastosowaniem dzielenia liczb dziesiętnych przez liczby natural-ne,
|
Udane zakupy |
91 |
Rozwiązywanie zadań teksto-wych związanych z edukacją ekonomiczną. |
- pamięciowo i pisemnie dodaje
i odejmuje wyrażenia dwumianowa-ne,
- pamięciowo i pisemnie dodaje
i odejmuje liczby dziesiętne,
- pamięciowo i pisemnie mnoży
i dzieli liczby dziesiętne przez liczby naturalne, |
- ocenia rzeczywiste koszty produktów,
- stosuje działania na ułamkach dziesiętnych w sytuacjach prakty-cznych, |
92 |
Działania na liczbach dziesiętnych - rozwiązywanie zadań tekstowych. |
- oblicza wartość nieskomplikowa-nego wyrażenia arytmetycznego,
- wykonuje obliczenia posługując się kalkulatorem, |
- tworzy wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści i oblicza ich wartość,
- sprawnie wykorzystuje pamięć kalkulatora przy obliczaniu wartości działań arytmetycznych, |
93 |
Działania łączne na liczbach dziesiętnych. |
- zna kolejność wykonywania działań,
- wykonuje działania łączne na ułamkach dziesiętnych, |
- oblicza wartość wyrażeń posiadających kilka działań
i nawiasów,
- wstawia znaki działań i nawiasy tak, aby otrzymać ustalony wynik, |
94 |
Zaokrąglanie liczb dziesiętnych do liczb naturalnych. Szacowanie wyników działań. |
- zaokrągla liczbę dziesiętną do liczby naturalnej,
- zaokrągla liczbę dziesiętną
z nadmiarem lub niedomiarem, |
- szacuje wyniki działań, |
U babci w spiżarni |
95 |
Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną. Obliczanie ułamka liczby. |
- mnoży ułamek przez liczbę naturalną,
- oblicza ułamek danej liczby naturalnej, |
- rozwiązuje zadania tekstowe na obliczanie ułamka danej liczby,
- biegle mnoży ułamek przez liczbę naturalną stosując operację skracania i przedstawiając wynik w najprostszej postaci, |
96 |
Mnożenie liczby mieszanej przez liczbę naturalną. |
- zamienia liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy,
- mnoży liczbę mieszaną przez liczbę naturalną, |
- mnoży liczbę mieszaną przez liczbę naturalną stosując rozdziel-ność mnożenia względem doda-wania,
- oblicza wartość wyrażenia z na-wiasami,
- dobiera metodę postępowania do rozpatrywanego przykładu, |
Wielka wyprzedaż |
97 |
Wprowadzenie pojęcia procent. |
- wskazuje zastosowanie procentów w życiu codziennym,
- odczytuje, jaki procent figury zamalowano,
- maluje podaną w procentach część figury,
|
- rozwiązują zadania tekstowe dotyczące procentów, |
|
98 |
Obliczanie procentu liczby. |
- zamienia procenty na ułamki
o mianowniku 100,
- oblicza procent danej liczby naturalnej, |
- zwiększa i zmniejsza liczby
o dany procent - podwyżki, obniżki i obliczanie odsetek, | |